Ce ”țepe” online sunt la modă și cum te ferești de ele

de Posted on 4 minute de citit
5 minute de citit

Cumpărăturile online ne-au simplificat viața dar pot fi și capcane periculoase dacă nu suntem atenți.

Cele mai recente date colectate intern de OLX arată că, numai în ultimele două luni, cele mai vulnerabile categorii de produse, ca număr de utilizatori, au fost: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%) și 6% (piese auto).

Cât privește distribuția în funcție de localizare, majoritatea  victimelor fraudelor cibernetice provin din mediul urban (80%), inclusiv din București (25%).

Cele mai multe tentativelor de tip „phishing” ajung la utilizatori prin intermediul social media, e-mail-ului, dar pot veni și prin mesaje text, mesaje directe sau chiar apeluri telefonice. În orice formă la ce trebuie să fiți atenți este că textul mesajului va fi conceput în așa fel încât atacatorii vor încearca să obțină de la voi date cu caracter sensibil, să îi facă pe consumatori să deschidă un site web sau poate un fișier care conține malware.

Cei de la OLX au creat pe site-ul lor o secțiune în care poți să verifici pașii de manual al unui furt de date și poți astfel să eviți să cazi în plasa atacatorilor cibernetici. Funcția nouă o poți accesa de aici https://siguranta.olx.ro/

Mi-a plăcut cum arată această secțiune și sfaturile utile și simple pe care trebuie să le reținem în calitate de cumpărători. În plus sunt și explicate termenii ca să înțelegi mai bine fenomenul furtului de date online. De exemplu:  Ce este phishing-ul? „Phishing” se traduce prin „pescuirea de date online”, deoarece presupune oferirea unei momeli prin intermediul unor mesaje care direcționează utilizatorii către pagini false, pentru a obține parole și acces la informații private sau chiar date ale cardurilor în vederea sustragerii anumitor sume de bani.

Sfaturile specialiștilor 

Dacă îți dai seama că ai fost victima unui atac de tip phishing trebuie să acționezi rapid. iată sfaturile celor de OLX:

  • Anunță imediat banca și raportează problema în scopul blocării cardului.
  • Depune o plângere la Poliția Română, pe https://www.politiaromana.ro/ro/petitii-online sau la cea mai apropiată secție de poliție 
  • Contactează echipa de customer support OLX și trimite-le linkul paginii false pe contact@olx.ro, pentru a-l bloca de urgență. 
  • Blochează numărul de telefon al atacatorului, raporteze numerele de telefon de pe care esti contact la plaforma de social media sau la operatorul de telefonie mobila.

Indiciile: cum descoperi că este o tentativă de furt de date

Un infractor cibernetic poate scrie cu multe greșeli gramaticale (multe dintre acestea pot fi din traduceri automatizate), poate folosi exprimări ciudate sau un ton foarte alert. Dacă vezi un astfel de text ține minte că este un indiciu că ceva nu este în regulă

E posibil ca acesta să facă presiuni asupra ta pentru a grăbi tranzacția. În acest caz, pune capăt conversației și raportează utilizatorul.

Ai grijă la link-urile false și paginile clonă.

Ține conversațiile pe platforma de chat OLX/ platforma de vânzare-cumpărare, ca să te poți proteja de fraudatori. 

Dacă cineva îți cere să muți discuția pe WhatsApp sau îți ia numărul și îți scrie direct pe altă platformă, fii foarte atent. Cel mai bine este să îi spui să continuați conversația pe platforma de vânzare-cumpărare. Astfel, în cazul unei fraude, echipa de ajutor poate face investigații.

Ce informații nu trebuie să dezvălui niciodată

Ține datele de pe card pentru tine. Numărul, data expirării și codul CVV/CVC NU sunt informații de împărtășit. Dacă trebuie să primești bani, nu va fi nevoie în nicio situație să furnizezi datele menționate. Cine îți trimite bani pentru produsele pe care le vinzi pe platformele de tip marketplace are nevoie doar de IBAN și numele complet.
Dacă ți-ai dat totuși datele cardului si primești un mesaj pentru autorizarea unei tranzacții, reține să nu autorizezi niciodată o plată pe care nu ai inițiat-o tu! Citește cu atenție mesajele primite și contactează banca dacă ai suspiciuni.

Melania Budulean, Fraud Prevention Manager în cadrul OLX

’Echipele OLX lucrează necontenit la prevenția și combaterea tentativelor de fraudă din ce în ce mai abile și diversificate ale atacatorilor. Conform datelor noastre, pe parcursul anului trecut, procentul userilor care au știut să depisteze un potențial atac de phishing, în urma comunicărilor OLX, a crescut de la 26% la 57%.’’, declară Melania Budulan, Fraud Prevention Manager în cadrul OLX.

Până acum, 60% dintre fraudele care au loc pe platformele de tip marketplace sunt raportate către bănci, 30% sunt raportate către platforma online, iar aproximativ 10% rămân neraportate.

 

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

No Comments Yet.