Șase din zece e-mail-uri venite în numele băncilor sunt frauduloase (date Bitdefender)

de Posted on 3 minute de citit
3 minute de citit

Răufăcătorii cibernetici sunt din ce mai buni la ceea ce fac. Își rafinează Tehnicile de înșelătorie prin e-mail și folosesc logourile și formatele vizuale ale unor bănci cunoscute, dar și jargon financiar specific, atrag atenția cei de la Bitdefender.

Ce vei afla din acest articol: 

  • Cum și-au upgradat hackerii tehnicile de păcălire
  • Ce trebuie și ce nu trebuie ca să nu pici în plasa infractorilor cibernetici

Dacă la debutul pandemiei, cele mai multe mesaje înșelătoare erau legate de COVID, acum atacatorii s-au repliat pe obiceiurile de consum modificate, mă refer în special la plăți și cumpărături online dar și desfășurarea mai multor activități administrative și financiare în mediul virtual.

Datele Bitdefender furnizate de laboratoarele Antispam arată că, dacă în luna septembrie se atingea un maxim zilnic de 38% dintre toate e-mail-urile asociate serviciilor financiar-bancare marcate drept mesaje spam, o lună mai târziu se atingea un nou vârf de șase din zece astfel de mesaje care erau frauduloase, iar în noiembrie, circa o treime din totalul mesajelor ajunse în inboxul oamenilor urmăreau să-i înșele, un volum uriaș care aduce riscuri pe măsură.

Cât de buni au devenit hackerii? Foarte buni 

Multe dintre mesajele trimise reproduc corespondența legitimă prin internet cu o bancă. Acestea conțin logourile autentice, un format vizual specific băncii respective, formulări firești și terminologie de specialitate, de aceea depistarea capcanelor este mult mai dificilă decât se întâmpla până acum, mai ales când victima accesează în grabă mail-ul de pe telefon sau de pe tabletă și nu alocă timp suficient mesajului citit.

Greșelile gramaticale au dispărut, la fel și lipsa de atenție a expeditorilor la detalii. Mesajele au devenit coerente, credibile și îndeamnă oamenii să acționeze cât mai urgent: să transmită date personale sau informații financiare, să-și actualizeze datele, să descarce un extras de cont sau să acceseze un link pentru a rezolva o problemă de securitate asociată cu o posibilă fraudă.

Cei care pică în plasă riscă să fie păcăliți și să rămână fără bani în conturi. 

Cum te lupți cu hackerii? Cu atenție sporită

Cu tehnici atât de rafinate, atenția la detalii e esențială. Ce verifici?

  • În primul rând te uiți la adresa expeditorului. Dacă domeniul nu este de tipul @bancă.ro, ci @bancă-ro.online sau alte versiuni înșelătoare, există riscul unei tentative de fraudă.
  • Nu transmite date financiare și informații personale ca urmare a unor solicitări venite prin e-mail. O bancă nu vă va cere asemenea date.
  • O idee mereu bună este să ai un card separat de cumpărături sau să creezi carduri virtuale pentru fiecare cumpărărătură (poți face asta cu Revolut, de exemplu). Astfel, dacă infractorii cibernetici te păcălesc măcar îți iau o sumă mai mică de bani sau fix suma pentru o anume achizitie
  • Este indicat să ai o soluție de securitate performantă.

Photo by Brett Jordan on Unsplash

Ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

No Comments Yet.